רפואת עיניים אופטיקה
 

תסמונת המחשב, סינדרום המחשב, Computer Vision Syndrome


מאת: סימה מיכאלי, אופטומטריסטית ותרפיסטית, מחברת הספר לראות טוב יותר

מטופלים רבים מתלוננים על ירידה ברמת בריאותם הכללית ופגיעה בתפקודי הראייה, מאז שהתחילו לעבוד בתחום המחשבים. בעידן המודרני המחשבים תופסים מקום מרכזי בכל ענפי השירותים ומדעי המחשבים. בגוף האדם יש כשש מאות שרירים. בתפקודיו השגרתיים, מנצל האדם בממוצע חמישים שרירים. כשהוא יושב שעות רבות מול המחשב הוא מפעיל מינימום שרירים. חוסר התנועה והיציבה הקבועה מפריעים גם לתהליכים מטאבולים בגוף, לזרימת דם, למערכת   העיכול ולמערכת הנשימה. בעבר, טרם הגיעה התרבות להמונים, מרכז הכובד של הגוף היה באזור הטבור. זה הקנה לו יציבה טובה, גמישות בתנועה ושיווי משקל. עמוד השדרה היה זקוף, הבטן לא ‘‘נשפכה’‘ החוצה, כפי שרואים היום בקרב צעירים רבים.
 

באזור הטבור נמצא גם מרכז אנרגטי חשוב שנקרא מקלעת השמש. האזור הזה משמש מקום מפגש בין המרכזים הגבוהים של האדם: ראש, צוואר, לב, לבין המרכזים הנמוכים: מרכז המין וההישרדות. פעילות נכונה וגמישות עמוד השדרה תרמו במישרין לזרימה אנרגטית טובה בכל הגוף. בעולם התרבותי מרכז הכובד של הגוף עובר לאזור הראש, הכתפיים, הצוואר והשכמות. התוכנות רצות בראש, התחרות בעיצומה והלחץ חוגג. מתח רב מתרכז באזורים האלה והאנרגיה בגוף אוזלת.
 

הסובל העיקרי מהיציבה הקבועה הוא עמוד השדרה והעיניים. לעמוד השדרה עקומות טבעיות המעניקות לו קפיצות מסוימות ולהן תפקיד חשוב בבלימת זעזועים, בעיקר לכיוון הראש. עקומות מוגזמות מחלישות את השרירים התומכים בעמוד השדרה ואיתותי כאבים בגב הם בלתי נמנעים. רבים מתלוננים על כתף ועורף תפוסים בצד אחד של הגוף, בגלל תנוחת היד שמאלצת אותם להחזיק את העכבר כאשר המרפק נשאר באוויר ואינו נשען על השולחן.
 

המאמץ המנטלי וריכוז הראייה מפוקוס קצר, קיבעון המבט  שעות רבות, מונע תנועת עיניים טבעיות ומכווץ את שרירי גלגל העין. במקום שתנועות העיניים ישתנו לסירוגין, פעם לטווח הקצר, פעם לטווח הרחוק ופעם לשדה הראייה, התנועה מתרכזת בתחום צר כאילו רואים דרך צינור. פעולת ההסתגלות של העדשה לכל המרחקים גם כן נמנעת. חוסר תנועה בתוספת עיניים יבשות יכול לפתח נסיגה בראייה ואפשרות להתחלה של מחלת הקטרקט.

לעפעוף יש תפקיד חשוב במנגנון ההגנה וההרטבה של העיניים. העפעפיים משמשים ‘‘תריסים’‘   בפני קרינות היוצאות מהמחשב, מסיבה זו גם רבים מתלוננים על כאבי ראש. כאשר אדם מרוכז בעבודתו הוא מפחית בתנועת העפעוף. אין הרטבה טבעית של הקרנית. מסיבה זו גם רבים זקוקים לעזרת תכשירים מלאכותיים להרטבת העיניים.
 

אנשים שרתוקים למחשב, אינם אוכלים או שותים תוך כדי עבודתם. הם מבזבזים אנרגיה מנטלית ואינם ‘‘מטעינים’‘ עצמם בתזונה מאוזנת ובזמנים המתאימים. לשם כך הם נדרשים לעשות הפסקות לפרקים, לשאוף אוויר צח, לראות באור יום, לשתות, לאכול תפריט מאוזן שלעיתים רחוקות עומד לרשותם. כדי להפחית מאמץ באזור העורף, חשוב לשים לב שהמסך יוצב בגובה המבט, ואולי אף נמוך במקצת מקו הראייה.

 

יש לך שאלות נוספות?
פורום שיפור הראייה בדרכים טבעיות

 


 

contactus@eyes.co.il אודות |  | פרסום |    | שימוש באתר |    | יועץ רפואי - ד"ר משה מלכין |
All rights reserved © כל הזכויות שמורות לנקודת מבט